04 May 2008

Sekolah Berasrama Sekolah Harian

Kisah kejayaan pelajarnya selain kemudahan sistem pembelajaran teratur dan sistematik menjadi tarikan ibu bapa menghantar anak belajar di sekolah itu.

Meskipun diakui kebanyakan sekolah berkenaan mantap dari segi pencapaian akademiknya, namun masyarakat juga harus peka terhadap beberapa insiden seperti kes buli melampau yang berlaku di sekolah berasrama penuh.

Biarpun diuar-uarkan sebagai tempat terbaik menjana ilmu dan peribadi, kes yang berlaku mencacatkan kredibiliti sekolah itu menyebabkan ada sebahagian ibu bapa kini rela anak mereka melanjutkan pengajian di sekolah harian.

Persoalannya, adakah sekolah berasrama penuh masih mampu menjadi tempat menjana kecemerlangan akademik dan disiplin sedangkan cerita kurang menarik kini membabitkan institusi itu? Benarkah sekolah harian biasa tidak mampu memberi modul pembelajaran berkualiti sedangkan silibusnya lebih kurang sama seperti diikuti pelajar sekolah berasrama penuh? Pensyarah Fakulti Sains Kognitif dan Pembangunan Manusia, Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjung Malim, Profesor Madya Datuk Dr Abd Rahman Daud, berkata pemilihan tempat belajar tidak penting kerana faktor kejayaan bukan terletak pada lokasi tapi usaha dan kesedaran diri.

Menurutnya, walaupun keupayaan sekolah berasrama penuh diakui, jika pelajar sendiri tidak mempunyai kesedaran atau kemahuan berjaya, keputusan peperiksaan pasti tidak cemerlang.

“Sejak sekian lama, kredibiliti sekolah berasrama penuh begitu kukuh, seiring dengan tanggapan masyarakat di situlah tempat terbaik untuk mencerna kejayaan.

“Bagaimanapun, tahap atau ukuran kejayaan tidak boleh bersandarkan pada taraf tempat belajar semata-mata.

“Diri sendiri mencorakkan kejayaan. Contohnya, pelajar cemerlang tapi kalau terus leka, akan kecundang. Begitu juga jika kurang bijak tapi rajin buat ulang kaji, tidak mustahil berjaya.

“Saya berpendapat faktor taraf sekolah hanya penyumbang kecil. Berjaya atau tidak terpulang pada usaha, kerajinan dan kesedaran seseorang,” katanya.

Sebahagian besar masyarakat masih dibelenggu stigma, belajar di sekolah berasrama penuh bukan saja mampu menjana kecemerlangan tapi juga meningkatkan prestij seseorang pelajar.

Apatah lagi jika diterima masuk ke sekolah berasrama elit atau terkenal dengan kejayaan saban tahun menyebabkan kebanyakan ibu bapa teruja dan menganggap sekolah harian kurang berkualiti.

Dr Abd Rahman berkata, sistem pendidikan yang semakin berubah dan berkualiti mampu memberi pendidikan sama taraf kepada semua pelajar dan ibu bapa yang menganggap sekolah harian kurang berjaya, wajar mengikis tanggapan itu.

Menurutnya, sekolah harian juga mampu memberi persaingan malah menyaingi pencapaian sekolah berasrama penuh.

“Dari segi pencapaian, sekolah harian juga membuktikan mereka boleh melahirkan pelajar cemerlang. Walaupun tiada kelas tambahan atau persekitaran seperti sekolah berasrama penuh, guru mereka juga mampu memberi komitmen tinggi.

“Malah, ada sesetengah sekolah turut mengambil inisiatif kelas tambahan, program pendidikan dan menjalin hubungan erat dengan ibu bapa. Apabila semua gabungan ini disatukan, pasti kejayaan lebih mudah digapai.

“Pandangan skeptikal pada sekolah harian perlu diubah.

Ibu bapa khususnya tidak perlu membuat pengelasan sesebuah sekolah kerana semua sistem pendidikan adalah sama,” katanya.

Pelajar sekolah berasrama penuh dikatakan lebih bertuah kerana sistem pembelajaran lebih teratur dan padat berbanding sekolah harian manakala tahap disiplin juga tinggi.

Bagaimanapun, Dr Abd Rahman berkata, aspek disiplin bersifat subjektif dan sentiasa memerlukan pemantauan bukan saja sekolah tapi ibu bapa dan masyarakat.

Menurutnya, ada juga sekolah berasrama penuh terpaksa berdepan pelajar nakal seperti terbabit dalam kes buli, merokok dan melanggar peraturan.

“Bagaimanapun, ia tidak ketara kerana pelajar tidak berada luar dari kawasan sekolah berbanding sekolah harian.

Masyarakat tidak nampak situasi itu, sekali gus menganggap hanya pelajar sekolah biasa saja menimbulkan masalah.

“Meskipun peratusannya tidak besar dan dianggap kes terpencil, sekolah berasrama juga menghadapi masalah sama.

“Pemantauan penting bagi mengekang masalah menjadi lebih teruk,” katanya.

Bapa, Sulaiman Abd Latiff, berkata dia tidak kisah menghantar anaknya belajar sama ada sekolah harian atau asrama penuh kerana yakin dengan sistem pendidikan yang digunakan.

“Sistem pendidikan di negara ini sudah mencapai standard tinggi dan berkualiti. Belajar di mana-mana tetap sama, yang penting ingin belajar atau tidak.

“Mencerna kejayaan atau peribadi baik bukan datang dari persekitaran tapi asuhan ibu bapa dan diri sendiri. Jika semuanya sudah kukuh, tiada masalah melanjutkan pelajar di mana-mana sekolah,” katanya.

Beliau yang juga guru di sebuah sekolah harian mengakui walaupun cabaran mendidik pelajar tinggi berbanding sekolah berasrama penuh, komitmen guru harus setara dan tidak berbelah bahagi.

“Pelajar berasrama penuh terdiri daripada mereka yang sangat komited dalam pelajaran, persekitaran mereka juga begitu, itu satu kelebihan dalam mewujudkan persekitaran ilmu.

“Bagaimanapun, tidak bermakna sekolah harian biasa tidak boleh mewujudkan suasana itu.

“Yang penting penerapan disiplin dan suasana belajar sesebuah sekolah. Jika mahu pelajar cemerlang, sekolah juga mesti mewujudkan pembudayaan ilmu cemerlang,” katanya.

8 comments:

  1. hmm,saje je drop by your website. and this topic really strikes me because i'm a straight A's student, from a normal school. i applied for boarding school, unfortunately, i didn't get any offer. maybe it's because of my lack of co-curricular activities, but i don't think so, that way. i do attend a lot of them. so i think it's based on my rezeki. most of my friends got into boarding school, such as SASER, SESERI, SBPI to name a few. i cried and i couldn't think for a while because it made me seem unfair, because i, too, achieve good results as them. though they're my friends, i know deep inside they sympathize me as i couldn't continue my studies in boarding school. people's perception are that way; boarding school is all that. you can't succeed if you stay in a regular school. i couldn't think of any better reason why i didn't get in except it's what God's decision to make me stay. maybe there's something behind everything? i'm very weak, everything people say something about what a waste i didn't get in, i will cry.
    however, your article above proves me that, to excel in studies, it is not based on the school, but it is based on ourselves.

    ReplyDelete
  2. Great article.. Well, same like Hanis, I'm a straight A's student. What makes me different from her is that, I received an offer from STAR, but i didnt go.. Because of that, a lot of my relatives. my parent's friends said that I was stupid by letting go the chance to further my study at boarding school.. Luckily, my parent didnt force me to go. They wanted me to make my own decision. So, as I said just now, I didnt go to STAR. Dari dulu sampai sekarang, i dont know why people always think that boarding schools are better. Cant they see what is happening nowadays? Kes buli, ponteng, even kes2 berat dh bermaharajela di sekolah berasrama penuh. So, what is the reason for sending their children to boarding school? I didnt say that people should not send their children to boarding school, but please, respect us who didnt go to boarding school. Saya x mahu pergi ke boarding school based on a lot reasons. Firstly, discipline problem at boarding school. Secondly, for me, no matter where you go, if u work hard, u can achieve what you want. Good for me, i'm now a head prefect in my school, so, i have the "extra ticket" that can help to further my study in University and later to seacrh for a job. Somtimes, I think, if i go to boarding school, can i have the same thing i have now in normal school? Maybe no... Therefore, please do think properly before u choose to go to boarding school.. This involve your future... From my own experience, dont think what will people said, if u dont want to go, dont go, but if u want to go, good luck... For those who didnt get the offer, dont be upset.. Who knows, a better future is waiting for you...

    ReplyDelete
  3. Salam, i think if u study in normal school is as good as boarding school. From my experience i'm not a str8 A's student during SPM, and iniatially i feel so sad because all my friends from boarding school get all str8 A's. Then, fortunately i am accepted to matriculation. There i felt so inferior because all my roomate are from boarding school and get all str8 A's. I do think that how i am going to survive in this place. Finally, i get 4 flat in the end. the thing that i want to share is experience in normal school help me to survive independently without help/tips from the teacher and continue helping me in university where i success until now i am in final year doing dentistry.

    ReplyDelete
  4. As for me I think that if we get to go to the right place, we can succeed.
    For example, IF we head to a boarding school with a good reputation then the surroundings will help to teach us about responsibility. Furthermore, boarding schools are where most straight As students go, therefore, your friends are mostly keen on their studies.
    As for me, I chose to go to a boarding school because my friends in my normal schools now brings me many problems like friendship problems and I cant bare to listen to them anymore.
    So I decide to go to the boarding school that I got offered to and try my luck there.
    Well, whatever happens, I still have my CK here.

    ReplyDelete
  5. saya salah seorang pelajar sekolah harian berasrama di kl. i'm actually read this article just to get some ideas to work on my essay, but this article facinated me. what i think is, anyone can study anywhere. its just a metter of your ethusiasm and disciplin in study. in regular school, u don't have to listen to the princple nagging about the students achievement in studies every single perhimpunan as much as the boarding school students have to put up with. but in boarding schools, u'll be surrounded by intelligent people. some where, some how, it makes you want to be competative and be as good as everybody in the school. if u are having a 'road not taken' moment, try to think about the pro's and con's of ur choice. but studying anywhere would do. its all in ur heart and mind. as long as u set ur mind to it! :-)

    ReplyDelete
  6. aq juz nak kongsi..
    aku dulu skolah harian biase, sekolah di sebuah bandar kecil dalam Pahang..pelajar die rate2 budak kampung..org asli pun ade..
    peraturan tak ketat..sempoi.kalo nk dbandengkan dgn sbp or mrsm..org mrempet, aq rempet..lpak tgh mlm bute aq ade skaki..tp mslah akhlak sosial aq takdela..pndai2 la tapes kalo bergaul ngn org..

    lpas dpt strght dlm pmr,
    aku suke2 applied utk msk sbp, n alhamdulillah aku dpt offer asis..tp aku tk pegi sbb aq tade niat pn nk msuk sbp..skolah hrian lg sronok.member gile2/baik + tiap2 ari dpt mkn sdap2 kt umah..huu..kan kan kan..haha

    mmber aq yg cmrlang pmr rmai gakla msuk mrsm/sbp..deorang rate2 pegi..sperti buddies kt atas2 ni ckpla, den org mulela pertikaikan kptusan aku sbb tolak sbp.ade sdare2, mkcik2 kepoh, n mmbe aq 'melahirkan' kkcwaan sbb aq tk pg sbp..hehe..

    ahernye..lpas graduated utk spm kt skolah harian yg aq cinter ni, aq dpt offer bsswa jpa utk wat biotech kt US..mmg tk sgke aq bleh 'shift' sjauh tu..pap! mmtahkan teori mreke2 yg mngtekan study kt sbp/mrsm lg bgus study kt skolah bese..

    sume2 ni atas indvdu jgak......

    kalo brjye kt skolah harian lg byk advntge....
    lbey indpndnt, n yg penting member ramai beb..tk sunyi kalo tyme blek cuti or braye..hehehe
    tak caye sudey.. XP

    papepon, solat n doa beb..Allah yg tntukan nsib kdudukan kte..mntak kat Dia..

    aQubudaqkampung

    ReplyDelete
  7. salam semua.pada pendapat mama,sekolah berasrama ni selalu org salah anggap.bila dah antar ank ke sana bole lepas tangan.ini tidak benar.walaupon xsemua setuju yg belajar di asrama saja akan berjaya,tetapi byk kebaikan bagi sebilangan besar ibu bapa dan pelajar itu sendiri.contohnya,xsemua ibubapa mampu manghantar ank mereka ke kelas2 tusen yg mahal2 kerana kewangan tidak mengizinkan serta kekangan masa.seperkara lagi,di asrama pelajar diajar tentang disiplin diri,solat berjumaah,solat hajat,kiamulail,aktiviti keagamaan agak kuat berbanding di rumah di mana ramai ibubapa terleka akibat kasihankan anak2,ramai ank2 tidak solat apabila pulang dari sekolah.sekarang pula,budaya ragging amatlah ditentang habis2san oleh pihak sbp itu sendiri.tapi kalau basuh2 baju senior tuh biasalah,kerana itulah cara senior dan budak baru mengeratkan hubungan.insyaallah,kita berdoa ajelah agar semuanya berjalan lancar unk ank2 kita hendaknya.

    ReplyDelete