28 May 2008

Pelajar Sekolah Berasrama Penuh Home Sick

SOALAN

Saya adalah pelajar tingkatan satu di sebuah sekolah berasrama penuh. Saya bersyukur dan bertuah kerana dipilih meneruskan pelajaran di sini.

Selepas masuk bulan ketiga (Mac lalu), emosi saya menjadi tidak stabil dan kerap menyendiri dan selalu teringatkan rumah.

Saya menjadi terlalu rindu, sunyi, sayu, sedih dan ka dangkala menangis. Mungkin ini merupakan kejutan budaya belajar di sini, tetapi saya sangat sayangkan sekolah ini dan rakan-rakan.

Keluarga sering memberi perangsang dan sanggup ber ulang-alik menjengok saya setiap hujung minggu, tetapi keadaan saya masih tidak berubah dan amat sukar berpisah bila bertemu.

Apa patut saya lakukan agar memudahkan saya menerima hakikat belajar di asrama berbeza berbanding belajar di rumah. Saya selesa di asrama, tetapi pada masa sama, saya rindukan suasana di rumah.

Harap Dr dapat membantu memberi panduan atau kursus yang boleh diikuti sempena cuti penggal akan datang.

Apa patut saya lakukan ketika dua minggu sekolah nanti dan saya amat takut jika tidak tidak bersedia berpisah dengan keluarga kelak apabila bercuti panjang.

JAWAPAN

Adik nampaknya seorang pelajar yang sudah tahu betapa pentingnya pelajaran dalam kehidupan adik. Adik juga mempunyai ibu bapa yang menyayangi adik di mana setiap minggu akan menjenguk adik.

Pengorbanan perlu dilakukan dalam usaha meniti kejayaan. Sebab itu adik tinggal di asrama agar proses pembelajaran berlaku dengan baik.

Perpisahan secara fizikal dan emosi dengan keluarga yang disayangi memang bukan sesuatu yang mudah.

Adik pula masih berusia 13 tahun. Perkara ini selalu berlaku kepada pelajar yang memasuki asrama yang terpaksa berpisah dengan keluarga mereka.

Apatah lagi, jika hubungan yang terjalin antara adik dengan ibu bapa sebelum adik ke asrama adalah rapat.

Perapatan ini menyebabkan perpisahan emosi dan fizikal (ketika adik di asrama) menekan emosi adik.

Penting bagi ibu bapa memastikan bahawa perapatan yang dibina dengan adik tidak dipisahkan dengan serta-merta. Jalinan emosi masih tetapi wujud, cuma dipisahkan dengan jarak tempat.

Bagaimanapun, adik masih boleh berjumpa dengan keluarga adik di hujung minggu apabila mereka melawat adik dan boleh menelefon mereka bila adik merasa rindu.

Selalunya di peringkat awal perpisahan adalah waktu yang sukar. Sebelum ini adik banyak bergantung kepada ibu bapa dalam urusan kehidupan seharian adik seperti melakukan kerja rumah, kini adik kena belajar berdikari dan keadaan di asrama tentu berbeza dengan keadaan di rumah.

Perubahan berlaku dalam kehidupan adik sama ada dari segi keselesaan atau tangungjawab yang perlu adik pikul. Itu bukan sesuatu yang mudah untuk dilakukan.

Perubahan ini jika berjaya dilalui membolehkan adik men jadi lebih matang dan belajar menjadi individu yang berdaya tahan.

Jika adik dapat melalui saat-saat sukar ini dengan baik, adik dapat mengawal emosi yang stabil. Jika emosi stabil, tentu adik boleh tumpukan perhatian kepada pelajaran.

Untuk mengurangkan rasa rindu kepada keluarga, adik perlu sesuaikan diri dengan rakan di asrama melalui be kerjasama dan mudah akrab dengan mereka.

Aktif menyertai kokurikulum boleh membantu mengalih perasaan kesunyian itu. Adik juga boleh berjumpa dengan guru kaunselor jika masih tertekan.

No comments:

Post a Comment