18 July 2008

Sekolah Bukan Faktor Utama Capai Kejayaan

Mengharungi kehidupan di asrama bukan sesuatu yang mudah bagi sesetengah pelajar terutama mereka yang tidak pernah berjauhan dengan keluarga.

Disiplin dan peraturan ketat menyebabkan sesetengahnya mengambil keputusan untuk kembali ke pangkuan keluarga dan mengikuti pelajaran di sekolah harian biasa.

Bagi ibu bapa pula, mereka berusaha memberikan yang terbaik untuk anak masing-masing, baik dari segi kemudahan pembelajaran mahupun sekolah.

Pilihan mengikuti persekolahan di sekolah berasrama atau sekolah harian yang menjanjikan kehidupan selesa di rumah perlu dibuat secara bijak bagi memastikan kecemerlangan anak dapat dicapai.

Surirumah, Nur Yasmin Zulkifli, berkata sama ada seseorang pelajar itu perlu tinggal di asrama atau rumah, semuanya bergantung kepada ibu bapa mereka.

“Jika berasakan anak mereka sesuai tinggal di asrama, ibu bapa boleh berbuat demikian. Bagaimanapun, pada masa sama, ibu bapa perlu menilai sejauh mana disiplin anak mereka kerana apabila tinggal di asrama, pelajar kemungkinan berdepan pelbagai masalah sosial,” katanya.

Justeru katanya, mereka perlu memastikan anak mereka memiliki disiplin tinggi supaya tidak mudah terpengaruh dengan gejala tidak sihat yang sering dikaitkan dengan pelajar yang tinggal di asrama.

Permasalahan itu katanya, antara punca kepada kemerosotan pembelajaran pelajar yang wajar dibendung seawal mungkin.

Bagi kakitangan swasta, Zamberi Zainal, persoalan sama ada pelajar lebih berjaya jika tinggal di rumah atau di asrama tidak timbul kerana tempat bukanlah penentu kejayaan seseorang pelajar.

Sebalik katanya, usaha dan kesungguhan pelajar menjadi faktor utama yang mampu membawa kecemerlangan.

“Asrama hanyalah wadah untuk meneroka kecemerlangan bukannya tempat meraih kejayaan mutlak.

“Buktinya ada pelajar yang tinggal di rumah mampu mencapai keputusan dan kejayaan yang setaraf dengan pelajar asrama, malah lebih baik lagi,” katanya.

Pegawai bank, Siti Asmah Mt Noor, bagaimanapun mengakui kehidupan pelajar di asrama banyak memberi kebaikan bukan saja kepada pelajar, malah ibu bapa.

“Anak saya kini mengikuti pengajian di salah sebuah SBP di Selangor dan banyak perubahan berlaku pada dirinya sejak memasuki sekolah itu.

“Dia kini lebih berdikari dan berdisiplin malah hubungan kami sekeluarga lebih mesra berbanding dulu. Dari segi pembelajaran, dia lebih fokus dan banyak menghabiskan masa untuk belajar.

“Malah, rutin harian ketika di asrama turut terbawa-bawa setiap kali dia pulang bercuti di rumah dan turut dijadikan ikutan adik yang lain,” katanya.
Zemanta Pixie

No comments:

Post a Comment