30 May 2009

Beronani Banyak Kesan Negatif

“Mereka kena sedar diri yang mereka sebenarnya berpenyakit dan perlukan rawatan,” ulas Perunding Motivasi, Prof Madya Md Izuddin Ali, mengenai lelaki muda tempatan mati pucuk akibat perbuatan sendiri.

Menurutnya, perbuatan merangsang nafsu syahwat secara sendirian menerusi aktiviti songsang seperti onani, menonton video lucah dan urut batin berserta khidmat ‘ekstra’ bukanlah langkah bijak sebaliknya mengundang musibah termasuk ketagih.

Katanya, ketagihan terhadap aktiviti negatif langsung tidak memanfaatkan kaum Adam, melainkan cermin kepada pertumbuhan diri di bawah pengaruh psikologi yang kurang sihat dan persekitaran tercemar.

“Orang begini, mereka membesar dipengaruhi perkara negatif... lambakan video dan bahan lucah, memburukkan lagi keadaan ditambah nafsu syahwat yang kuat sekali gus menyukarkan mereka mengawal diri.

“Sepatutnya, mereka mendapatkan rawatan daripada doktor dan pakar, tidak boleh membiarkan diri dibelenggu aktiviti rangsangan negatif kerana boleh merosakkan diri terutama pemikiran akan selalu terganggu dek khayalan fantasi seks.

“Nasihat saya, golongan bermasalah menemui pakar secara 'regular' dan mengikuti fasa rawatan secara berterusan untuk membuang amalan ini...tapi perlu juga berikhtiar mengikut syarak, jangan melanggar hukum Islam,” katanya ketika dihubungi, di sini semalam.

Md Izuddin yang juga pensyarah di Universiti Teknologi Mara (UiTM) Terengganu, turut menyarankan beberapa langkah untuk mengurangkan tabiat tidak bermoral itu termasuk penekanan nilai agama.

Beliau berkata, lunas Islam menetapkan bagi mereka yang cukup 'syarat' dari segi tuntutan zahir dan batin selain memiliki nafsu syahwat sukar dikawal perlu segera berkahwin bagi mengelak maksiat mahukan perlakuan tidak bermaruah.

“Dalam agama, kalau sudah begini perlu cepat kahwin ataupun mereka kena berpuasa supaya keinginan (nafsu) boleh berkurangan sebabnya bila dalam keadaan lapar atau letih kita tidak fikir ke arah itu (onani, tengok video lucah dan seumpamanya).

“Lagi satu, elakkan menyelongkar bahan lucah di Internet dan sebagainya untuk mengurangkan imaginasi mahupun khayalan bukan-bukan berikutan ini boleh cenderung kita beronani untuk capai kepuasan.

“Selain itu, kurangkan duduk bersendirian sebaliknya lebih banyak bersama kawan melakukan aktiviti positif seperti rekreasi dan bersenam. Kita juga boleh hidup secara sihat kalau amalkan ini,” katanya yang turut menggesa kelompok itu kembali kepada ajaran Islam.

Muka depan Metro Ahad minggu lepas memaparkan ramai lelaki di negara ini berdepan risiko mati pucuk pada usia muda disebabkan menghadapi masalah batin kronik angkara perbuatan sendiri.

Ia berpunca sikap ketagihan melakukan onani, kerap menonton video lucah dan gemar mengunjungi pusat urut batin tidak bertauliah yang menawarkan pelbagai perkhidmatan 'ekstra'.

Lebih membimbangkan perbuatan mereka sebelum berkahwin itu memberi kesan apabila mendirikan rumah tangga, malah ada kes dilaporkan berlakunya perceraian pada malam pertama perkahwinan.

Perbuatan keji itu seharusnya dijauhi kerana ia banyak memberi kesan buruk kepada lelaki yang ketagih serta mengakibatkan si pelaku boleh diserang mati pucuk.

Sumber : Harian Metro (Maiamalina Mohamed Amin)

Reblog this post [with Zemanta]

4 comments:

  1. akum..tetapi pada saya ianya terlalu sukar utk berhenti drpd beronani...

    ReplyDelete
  2. insyallah.. ikut jer apa nasihat pakar.. jgn teruskan amalan yg tak elok tuh.. aku pun terasa jgk nak buat tp tiap kali nakbuat ingat muka mak. ingat musibah yg Allah akan berikan sekiranya kita buat dosa. mcm² Allah boleh berikan musibah.. accident, rumah terbakar. tak takut ke. klu Allah tarikh balik kesempurnaan anggota badan...

    ReplyDelete
  3. susah nye nak berhenti........... asyk nk buat jew..... kekadang da insaf.......... tpi kejap jew......... ape nk buat nie...........

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete