26 August 2007

Kisah di asrama lelaki

Bercerita tentang kisah di asrama, hanya mereka yang pernah tinggal dan melalui pengalaman di asrama sahaja tahu apa yang terjadi. Isu yang paling banyak diperkatakan sekarang ialah tentang gejala buli. Walaupun begitu masalah buli telah mendapat perhatian yang meluas oleh semua pihak dan berbagai tindakan dan rancangan untuk mengatasi gejala ini telah dan sedang dijalankan.

Sebenarnya ada satu lagi masalah besar di asrama yang kurang mendapat perhatian ialah gejala hubungan sejenis. Kenapa gejala ini kurang mendapat perhatian walaupun ianya umpama barah yang merosakkan sahsiah diri cerdik pandai yang tinggal di asrama jauh daripada ibubapa, adik beradik dan saudara mara.

Gejala hubungan sejenis ini banyak berlaku di kalangan pelajar lelaki dan amat kurang diceritakan secara terbuka. Hanya mereka yang terlibat atau nampak kejadian ini sahaja yang tahu. Sementara itu mereka yang terpaksa melakukannya pula takut dan malu melaporkan kepada warden atau pengetua.

Secara kasarnya ada beberapa cara perkara ini bermula;
  1. Pelajar senior yang mengambil junior sebagai adik angkat atau dikenali juga sebagai jambu dan melayan adik angkat ini dengan baik. Sudah tentu pelajar junior ini rasa seronok ada senior yang ambil berat tentang diri dia di asrama lebih2 lagi jauh dari keluarga. Bila senior ini mula ajak tidur bersama dan memujuk melakukan hubungan sejenis, junior ini terpaksa menyerah sahaja kerana keliru dan serba salah.
  2. Terdapat juga senior yang mengambil kesempatan kepada junior dan melakukannya secara paksa. Junior ini akan diugut jika melaporkan perkara ini kepada pihak sekolah. Junior ini terpaksa menyerah sahaja kerana takut.
  3. Ada juga yang buat secara sorok2. Mereka ini akan mencari kawan atau junior biasanya di dalam dorm yang sama yang tidur mati atau terlalu penat. Di tengah2 malam pelajar ini akan bangun dan dengan berhati2 akan meraba dan/atau menghisap kemaluan pelajar yang tidur mati ini.
  4. Terdapat juga yang suka sama suka dan biasanya terjadi hubungan sejenis ini tidak dirancang. Biasanya bermula dengan berkawan baik, semakin hari semakin rapat dan tanpa disedari timbul rasa sayang serta nafsu lalu terjebaklah dalam hubungan sejenis.
  5. Ada juga yang suka sama suka tapi tidak berkawan baik tetapi bermula dengan tidak sengaja. Biasanya bermula bila selalu tidur berdua di atas katil bujang yang hanya sesuai untuk seorang. Walaupun memang tidak ada niat untuk melakukannya tetapi keadaan telah mendorong nafsu songsang untuk menguasai diri.
Di dalam buku Petaka Abad ke 21 oleh Wan Azmi Ramli yang boleh diperolehi di Perpustakaan Negara Malaysia (361.109595 WAN D) ada menyebut tentang gejala hubungan sejenis ini. Di dalam buku tersebut ada menyentuh tentang gejala ini di sekolah berasrama penuh. Malah ada dinyatakan bila dirujuk kepada pihak kementerian, mereka menjawab perkara ini tidak wujud dan kalau adapun adalah pengalaman peribadi masing2. Menurut pihak kementerian lagi sekolah berasrama penuh mempunyai displin yang ketat dan aktiviti sosial dan keagamaan yang dapat mencegah berlaku perkara seumpama ini.

Masalahnya kenapa menafikan terus? Sedangkan hakikatnya gejala ini memang wujud tetapi umpama barah yang tidak disedari kewujudannya pada peringkat awal. Malah di internet pun ada banyak laman web dan blog yang bercerita tentang gejala ini amat berleluasa di sekolah berasramara penuh.

Sememang agak susah untuk mengenal pasti mereka yang terlibat kerana kebanyakan menyimpannya sebagai rahsia peribadi. Kebanyakan mereka juga berperwatakan seperti lelaki biasa tanpa ada tanda-tanda terlibat dalam gejala ini. Cuma mungkin ada yang menuding jari kepada mereka yang berwatakan lembut yang terlibat. Selagi tiada kajian yang terperinci yang dibuat, tiada siapa yang tahu betapa teruknya barah ini.

Di samping di asrama sekolah, di asrama institut pengajian tinggi juga pasti ada gejala ini. Malah mereka yang tidak pernah tinggal di asrama pun ada terlibat dengan gejala ini. Jadi bagaimanakah untuk mengatasi barah yang semakin parah menular di kalangan mereka yang terpilih dan cerdik ini?

Sebagai permulaaan semua pihak mesti mengakui kewujudan gejala ni di sekolah berasrama. Selepas itu satu pelan tindakan bolehlah dirancang untuk mencegah dan mengubati penyakit jiwa ini. Pihak sekolah dalam aktiviti keagamaan perlu menekan tentang hubungan seks sejenis adalah haram dan terdedah kepada penyakit HIV Aids. Jangan hanya fokus kepada hubungan haram antara lelaki dan perempuan. Pihak sekolah juga patut melarang pelajar tidur satu katil/tilam berdua kerana walaupun tanpa niat, perbuatan ini boleh memutikkan hubungan sejenis. Bagi pelajar yang dikenalpasti terlibat dengan gejala ini, sessi kaunseling dan nasihat dari segi agama perlu diberi kepada mereka.

InsyaAllah dengan kesungguhan semua pihak gejala dapat dikurangkan dan kemudian dihapuskan terus.

Terkini : Satu Seminar Kesihatan Reproduksi Remaja bertema Remaja Bijak Jauhi Gejala Seksual telah diadakan HUKM, Cheras. Seminar ini telah dihadiri oleh para pelajar sekolah yang berumur dari 13 tahun hingga 18 tahun dari pelbagai sekolah sekitar Kuala Lumpur. Di antara lain seminar ini membincangkan isu hubungan sejenis, ceritanya boleh dibaca di Homoseksual Boleh Diatasi.

38 comments:

  1. aku sokong ko pnye artikel nie mat.bende nie mmg btl2 brlku di semua asrama

    ReplyDelete
  2. betul.... jika mat bce ada pengalaman @ maklumat ttg hal ni, kongsilh brsame pembaca blog ini.

    ReplyDelete
  3. X THU LA NK KOMEN COZ X ADE PENGALAMAN TP,SKOLAH AKU OK JER best giler

    ReplyDelete
  4. HIDUP SBPPPPPPPPPPPP

    ReplyDelete
  5. salam...menarik cerita awak nie..lagipun saya sedang wat research tentang hubungan sejenis nie..thanks..

    ReplyDelete
  6. mmg btul..pelajar smka pon ader

    ReplyDelete
  7. Mmg la ada tapi x ramai rr.. Hanya lelaki lembut yang berperangai macam sial jer yang wat camtu..

    ReplyDelete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. Sudin Samad.
    memang benar tu. Saya dulu pun belajar di sekolah asrama penuh. Memang pernah terlibat aktiviti seks sejenis tapi taklah serius sangat.yang ringan2 aje. Ringan pun kena mandi juga esoknya sebab airnya dah keluar. Berlaku tak sengaja tapi kerana dah syok jadi seronok pula.

    ReplyDelete
  10. best ape... main kat asrama.. boleh tukar2.. hehehe...

    ReplyDelete
  11. wei mat,skul asrama ko kat ne???

    ReplyDelete
  12. keluarkan pengalaman dgn bukti rasanya lbh bagus dr bercerita ja. tak semua hostel ada mslah cmtu. sya dr fm1-5, then wat dip n 1st dgree smpailah post graduate dok hostel tp x prnh jmpe kes camni. bkn pe takut org yg hnya mmbc pdg serong pd dak2 yg dok hostel. kalau tul semakin menjadi2 dtgkan bukti kukuh supaya terbuka ket mata yg berkuasa n sesuatu leh dibuat, bkn hnya bercerita je..anyways tq fr d sharing

    ReplyDelete
  13. Di sklh aku ada pljr form 5 kena buang krn trlbt dlm aktiviti seks sejenis. Sblm kne buang xde sape tahu tabiat die kecuali yg trkena @ trlbt.

    ReplyDelete
  14. sy agk tertrk dgn isu yg awk ketengah kan....sy mngkui yg sek2 brasrma dmlaysia mmpunyai mslah sbegini cuma yg kna dn mlkukn sj yg thu....sy sndiri jga mrupkn ex mrsm so sy thu...brblik kpd isu pkok...sy hairan knpa isu GAY ini beleluasa di asrama sdgkan smua asrama d mlayasia mg mgutmakan penerpan agama yg tggi...tp pkara ini seolah-olah tidak cukup kalu hndak dkaji blik apa yng mnjadi punca mgkin ssh tpi....pljar sbp dilatih untuk mndekati al quran,mnjaga solat wajib,qiamulail dan sbganya tp knpa pkara GAY ini msih brlku...so bleh x awak comment sket pekara ini...sya sndiri dah biasa mglami dan mlihat dgn mta kpla pkra ini...sya tdak mhu mnddhkan instt pnddkn ini...dmi nama baik mraka...harap perjelas

    ReplyDelete
  15. Memang itu yang terjadi sekarang.
    tetapi apakah yang seharusnya dilakukan untuk memberhentikan kes ini daripada terus-terusan menular??

    ReplyDelete
  16. "..sy hairan knpa isu GAY ini beleluasa di asrama sdgkan smua asrama d mlayasia mg mgutmakan penerpan agama yg tggi.."

    Agama mengajar langkah2 kepada manusia bukan kepada nafsu. Sedangkan org dah kawen pon tak ikut agama..buat bini on top la, doggie stail la..oral la..suma itu salah di sisi agama, tapi atas alasan menambahkan kebahagian rumahtangga, ia dihalalkan oleh sesetengah pihak berasaskan kitab kamasutra.

    Menda2 gay kat asrama ni pon sama..walaupon kite kata gay is forbidden, ia hanya lah pendidikan kepada pelajar itu sahaja, bukan kepada nafsunya. Nafsu tidak mempunyai kiblat dan mata, yg penting kepuasan. Gejala pelaku gay adalah MUSTAHIL! MUSTAHIL! MUSTAHIL! dibendung melainkan izin Tuhan sahaja. Tidak ada ilmu didunia ni yg dapat memulihkan gejala ni..2la pasal dalam hadis Rasulullah, “Barang siapa yang mendapatinya melakukan amalan kaum luth, maka bunuhlah pembuat dan yang kena buat” (Al-Mustadrak ‘ Ala Sahihain : 4/395 : hadis no : 8049)..
    Kenapa perlu dibunuh?? Sebab tidak ada penawarnya melainkan Allah.
    Tapi kita tidak berhak untuk membunuh manusia lain tanpa asas dan "HAK". So, elakkan dari berkawan, berkenalan, berhubung malah mengambil tahu mengenai kehidupan si pelaku gay(selepas mengetahuinya). Sentiasalah berhati2..

    ReplyDelete
  17. x salah jd gay.pblemnya skang diorang keliru dgn atitude membr2.....lg 1 hal...diorang slah tafsir ttg hal agama......peraturan yg ketat diorang jd gay.....nt aku' cite lg...aku pn ada bt reseach dlm hal ni..menarik..

    ReplyDelete
  18. Dulu ms degree ader la mamat depan bilik bila mlm2 suka menyelit tido kat katil aku. Rupanya mmg dia ada niat x baik.. Nasib baik iman aku kuat. Dptla larikan diri. Fuhhh... seminggu x blk bilik.. g lepak bilik member... Lps seminggu baru balik bilik balik.. tido dh x pki suar pendek & singlet dah... pki suar panjang & t-shirt... takottt woooo... ramai gak laki yg normal tp bila 'gersang' je mulelah nk blasah sesaper je yg buleh 'mkn'... yg pelik tuh yg dah ader binik pun ader yg peel camnie.. heran bin ajaib... Kena ingat Allah selalu la...

    ReplyDelete
    Replies
    1. suami saya gay...bila anak kedua baru dia mengaku...dia mmg tidak menyentuh saya seperti suami org lain...dia masih begitu wlpun sudah 7 tahun bkahwin..saya buntu..sperti mahu bcerai..tak tahan dengan sikap kaku dia bila tidu,..gay..memang tiada perasaan untuk perempuan.

      Delete
    2. at least dh 2org anak pun..ofcozla dia tak feel sex sama pmpuan..'bersama' pun skejap je..

      Delete
    3. takpelah..at least ade 2 anak..gay memg takde feel sngt sex dgn pmpuan..'bsama' pn sek3jap je

      Delete
  19. em...berat mata memandang,berat lagi bahu memikul.betul kate korang kt asrama 2.aku setuju benar.aku nyaris dh nk kena,mujur x tidur mampus.tp bila dengar cerite org cam ni baru aku tau betape menderitanye batin diaorg.

    ReplyDelete
  20. aku tak ade la nak heran sangat...bukan kebelakangan ni saja...zaman 70 an dulu pun dah berlaku...aku dulu pun mangsa...tapi lama-lama jadi lifestyle...membawa ke campus life, sampai sekarang ni working life...with position plak tu...cuma control2 aje la...aku pun tak salahkan sesapa...itu pengalaman zaman tondan2 dulu, masa x ada internet...nak cakap benda tu pun x ada outlet...kalau gatal nak bercakap juga memang harakiri la...sekarang ni bersepah2 org cakap n practice homoseksualiti...so what?

    ReplyDelete
  21. sapa tu yang cakap hanya lelaki lembut sial aje yang buat macam tu...jangan tak tau...couple dia sape? bukan ke ada yang ahli2 sukan kat sekolah yang popular, tak kurang gak Pengawas kat sekolah tu, and bebdak lelaki yang mmg ensem dan kontrol gitu, kan? sama je kekdahnya

    ReplyDelete
  22. bkn lelaki lmbut je,..laki handsome atau normal pn buat gak hubungan sejenis ni. bkn sb nafsu kat laki, tp sb boleh puaskan diri masing2. bg aku, bnda ni x patut la serius sgt sb kdang2 aku fikir lbh baik dieorang ni buat sama2 laki drpd buat dgn p'puan. mmglah haram,...tp aku rasa lebih baik buat dgn laki sb tida risiko dan nafsu tu jugak dpt dikawal. kawan dan kawan memuaskan nafsu masing2. pengalaman aku ada buat hubungan sejenis dgn laki,..tp kiteorang sume ada awek..dan bukan gay. just nak lepaskan nafsu dan hilangkan tension time study. di Universiti bnda mcm ni dh jd mcm biasa buat bdk2 laki...aku berani kata dalm 10,..5 org akan buat bnda ni. tp tk pyh la kecoh2..sb bnda ni ibarat satu bnda yg dianggap munasabah dlm era sekrg. lg pulak main dgn laki pun bknnya teruk,..kdang2 rasa best. lets try..jgn jadi kolot.

    ReplyDelete
  23. to razif...

    PALE OTAK ANG!!!

    ReplyDelete
  24. Bdk Gay says.

    Huu.. Mmg kne bunuh la kn dak2 laki yg gay. XBole wt mende dah. Mmg 2 feeling bdk2 gay. Ak faham. Ktorg cb wt xthu & hindari mende ni. Tp mende ni is part a of them.
    If not.. these kind of people.. Just pretending to be straight. For sure

    ReplyDelete
  25. Penghisap Kemaluan says..

    hmm...mmg banyak berlaku kes cam nie bukan shj di sbp tapi di smka sendiri pun banyak yang berlaku...ak sendiri pun penah menghisap kemaluan seseorang dan aku bersekolah di smka ____..sekali kita terbuat atau buat bende cam ni mmg susah nak tinggal sampai bila2 pun terutama yang sekolah di sbp atau smka yang sejenis...bayangkanlah ada gay yang terdesak mahu melakukan seks sanggup melakukannya dengan haiwan contohnya kuda, kambing dan sebagainya..kalau yang bkn islam pulak sanggup buat seks dengan anjing dan babi...inilah generasi sekarang kalau anda semua nak tahu...anda semua mungkin susah nak percaya tetapi saya pernah lihat dengan mata kasar saya sendiri di kandang kuda...slogan mereka yang buat seks dengan haiwan ialah 'tak dapat perempuan, kambing dan ayam pun jadi' dan satu lagi 'tak dapat lelaki dan isap pelir diaorang pun tak pe asalkan dapat isap pelir anjing dan kuda'....saya yang melihat terasa nak muntah apabila dia memasukkan pelir kuda kedalam mulut dan lubang dubur....renungkan dan buatlah kesimpulan sendiri...

    ReplyDelete
  26. Gejala ni memang da biasa tengok masa sekolah dulu

    ReplyDelete
  27. yuppppp
    stuju siottttt
    ak dok ostel gak,,,
    dr form 2-uper6...
    ak ahli sukan skoll ak...
    pkara mcm ni brlaku ga..
    adik angkat ak jambu mcm ak...
    tpi kami just tdo skali aj...
    but 2 la....
    hary2 ak skodeng...
    best siot dpat skodeng...
    anyway up2u la all about gayz ni,,,,

    ReplyDelete
  28. AKU GAY SUKA DILIWAT

    ReplyDelete
  29. seks sejenis memang terlalu banyak menular sejak dulu 2 hingga sekarang.so berhati-hati la kalau nak hantar anak ke sekolah asrama.kalau sekolah agama lagi lah kuat hantunya.pantang muka jambu sikit mesti jadi sasaran.aku sangat berpengalaman dalam kes ni sebab aku juga pernah hidup di asrama.kadang-kadang kesian tengok budak- budak baru yang di rekrut jadi gay.mula-mula terkena dah lama-lama pekena pulak lastnya ketagih sampai ketua dah ada anak bini pun susah nak tinggalkan.

    ReplyDelete
  30. mmg kebanyakkan b'mula dr asrama...aku pn prnh ada pengalaman mcm ni...x leh nak lupa...smpai skang aku x leh nak tggl kan lagi...ssh sgt!!

    ReplyDelete
  31. hurmm.. pengalaman tu ak pon ad..
    tp seyesly, it's so hard to forget..
    ak dulu pon jad jambu kat sorang abg nie..
    tiap2 malam tido same..
    dier sangat romantik..
    ak suke memanje ngan dier..
    tp dia layan ak sorang jer.. n ak pon pelik status dier ..
    tp dah berpisah skang.. ye la, memasing bwak haluan memasing
    rindu kat dia :')

    ReplyDelete
  32. Assalamualaikum.. Betul tu.. Saya teringat lagi pasal satu kes senior saya dulu.. Menular, susah nak org buktikan kecuali org yg tau, dan org yg terlibat secara langsung dan tak langsung.. Cikgu takat pindahkan je budak tu.. Ramai suka buat benda tu secara suka-suka, tak gay tapi sekadar nak suka-suka. Masalahnya itulah.. Selain tu, tidur sekatil, pakai boxerla dan sebagainya.. Ia datang daripada perbuatan yg kecil-kecil tampaknya.. Lama-lama makin seronok dan akhirnya terjebak.. Saya pernah ternampak dan terlihat, Moga kita dijauhkan darinya..

    ReplyDelete
  33. salam..
    im from kotakinabalu sabah. still stdy at kolej yayasan sabah.
    i want to share *kisah di asrama lelaki*
    first, a new student welcome my room.
    and then, dia peluk saya and isap konek saya..
    mula2 nak marah tp last2 mcm best jew...
    mcm nak lagi owh... tp saya nie strea8..
    sya pun x tau kenapa sya biarkan ja dia isap konek saya...

    ReplyDelete
  34. Assalam...
    sape2 yg kt ats yg cakap xde risiko mmg bodoh..
    kt mane nye mnular pyakit hiv kt malaysia klau bkn dari sni, dan jangan terperanjat statistik terbaru pelajar semuda 10 tahun da kne , so spe2 igt selamat xde pape mmg silap..
    tolong la pada smua sape2 ad anak atau adik2 atau anak2 buah nk msuk asrama ni lupekan la, baik elakkn, xmasuk asrama pun bleh berjaya pun..
    dan kne igt yg rosak msuk sbp/smka ni sume melayu, rosakkn bgsa sendiri je..

    ReplyDelete
  35. Lagi satu , kite same2 la bgi cdangan atau aduan kt kementerian supaya amik srius prkara ni dduk semeja bncang atasi, bkn slahkn antra satu sma lain..bgi saya mansuh kn je skolah asrama ni je, dtgkn msalah je..klau nk kekalkn pun cume untuk yg pelajar yg perlu je pelajar yg miskin dn terlalu jauh, bkn open cmtu,..dan pihak pntadbiran sekolah dan warden kne buat perjumpaan, bgi warning awal2, dilarang sama skali adk abg agkt ni, dan mane2 kegiatan homoseksual ni...bgi warning siap2 siapa2 kne tgkap beradik agkt ni kne gantung skolah trus, yg terlibat kgiatan songsang ni plk kne buang skolah dan perlaku nye kne bwa ke muka pgadilan , bwa ke polis je dan jbatan agama, kne igt slah seks bwa umur ni...bile sume da dgr , so msing-msing tkut la, termasuk yg senior2 yg nk merosakkn yg junior2 ni semua...lame2 perkara ni dapat diatasi secara perlahan-lahan..Insyaallah

    ReplyDelete