27 January 2008

Cerita Di Asrama

Tahun 2008 telah masuk hampir sebulan, tahun ini aku akan menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia dan ini bermakna sudah empat tahun aku belajar di sekolah asrama. Tahun ini masuk tahun yang kelima. Baru hari tu pelajar2 tingkatan satu baru mendaftarkan diri. Melihat mereka membuat aku teringat kembali masa aku sendiri mula2 masuk di sini.

Masa itu macam2 rasa ada, gembira, seronok, bimbang dan risau juga tidak lupa semangat untuk belajar bersungguh2. Tapi aku boleh dikatakan bernasib baik kerana tidak mengalami peristiwa buruk sebagaimana yang dialami oleh beberapa orang rakan satu batch aku. Dari form 1 sampai form 4 ada lebih 15 orang kawan2 aku yang minta tukar sekolah dan ada juga yang dibuang sekolah.

Belajar di sekolah asrama ini sememangnya ada baik dan buruknya tapi bagi aku yang baik lebih banyak. Apa yang penting macamana kita membawa diri kita dan dengan siapa kita berkawan rapat. Di sini kita berkumpul dengan semua yang pandai2 maklumlah semua dapat 5A masa UPSR dulu. Masa PMR pula hampir semua dapat samada 9A, 8A atau 7A, kira bijak2 budak2 yang belajar di asrama ni.

Walaupun begitu pandai tak semestinya kami bebas daripada tidak melakukan kesalahan. Bila dah bijak tu otak pun lebih panjang untuk berfikir untuk berbuat sesuatu. Sebut sahaja masalah disiplin pelajar sekolah sekarang, semuanya ada di sekolah aku. Merokok, mencuri, memukul, bergaduh, keluar asrama tanpa kebenaran (fly), couple, jambu, beromen dan homoseks semuanya ada.

Ada di antaranya aku ada cerita dalam blog ini dan ada yang aku belum cerita lagi. Tengoklah nanti bila2 aku ada kelapangan aku akan menulis tentang lebih banyak pengalaman aku dan kawan2 aku di asrama ni. Jika pembaca yang ada pengalaman semasa belajar di sekolah berasrama penuh mungkin boleh juga dikongsi bersama dengan menghantar emel kepada aku di matsbp(at)gmail(dot)com.

No comments:

Post a Comment